středa 8. června 2016

Proč nehubnu?

Krásný den moji drazí. 
Doufám, že si užíváte sluníčka a skoro letního počasí posledních dní :) Já tedy maximálně :) Pořád někde lítám, připadám si jako bych měla prázdniny, přestože prázdniny v pravém slova smyslu nezažívám už pěknou řádku let :D
Možná je to tou euforií z ukončené školy, možná tím teplým vzduchem, ale mám pořád co dělat. Třeba tento víkend jedu za mojí báječnou kamarádkou, abychom se v noci zašly podívat na soutěžní ohňostroj v Brně. Jako naschvál mi příjde, že všechny akce na které bych ráda šla jsou tento víkend. Ale tak snad se toho najde více i ty další.. třeba hned za týden 18-19., kdy v Praze pořádáme seminář na téma efektivní hubnutí ve fitness institutu. Pokud ještě uvažujete, máte poslední dny k přihlášení. Je to vážně perfektně strávený čas, hromada informací, vždycky se sejde moc fajn parta :)

Photo by Markét 

No a teď už k tématu. 
Článků na téma hubnutí je plný internet, co ale dělat ve chvíli, kdy si myslíte, že děláte všechno správně a přesto nehubnete? 

Strava
Pokud jste fitness nadšenec, bohužel bude Vaše strava to první co byste měli zkoumat při řešení všech problémů. Nemůžete hubnout, nemůžete přibrat, jste unavení... většinou to všechno vychází z nesprávně nastavené stravy. Možná si říkáte, že jíte zdravě. Zdravě, ale neznamená vždy dietně a tím pádem redukčně. Většina žen má tendence sahat po sacharidových zdrojích stravy. Ovoce, pečivo, přílohy... Nic proti nim, ale pokud chceme hubnout, neměly by být v naprosté převaze. (Přesto se jich prosím Vás nevzdávejte uplně, jejich absence Vám také může škodit)
Často se take setkávám s tím, že je dotyčná přesvědčená o tom, že jí dost. Ono to subjektivně může vypadat, že ano... ale zkuste si někdy to co sníte hodit do tabulek a doopravdy se podívat kolik toho je. Drtivá většina totiž svým příjmem stěží pokryje bazální metabolismus. A pokud nepokryje, tělo se zpomaluje, snaží se udržet naživu a tak nebude pouštět tukové zásoby, které si pro případ nouze nastřádalo. 
Vždy tedy začínejte tady. Nechoďte do extrémů. Snažte se pokrýt svůj bazální metabolismus.. vždy. Jezte pestře. Pokud nemáte problémy s nějakou složkou stravy, pak ji nevyřazujte (myslím tím pečivo, mléčné výrobky a podobně). Pokud si nevíte rady se správným množstvím a rozložením, obraťte se na někoho kdo ano... dejte si poradit, ale ne bezhlavě :)



Pohyb
Ruku v ruce se správnou stravou, chodí správně nastavený pohyb. V posledním čase se spíše setkávám s problémem nedostatečného odpočinku, než s nedostatkem pohybu. Pohyb je skvělý, přináší skvělý pocit a prospívá našemu tělu. Pokud je ho ale příliš, nebude to dobrý. Tělo při přetrénování taky nebude hubnout. Dostáváte ho do stresu a ve většině případů to může znamenat i nárůst hmotnosti. Nechci Vás strašit tím, že nemůžete chodit dva dny za sebou do fitka to vůbec ne. Jen pokud se už cítíte fakt unavení, tak si jeden den fakt odpočiňte. Nechoďte přes mrtvoly. Pořád by Vám to primárně mělo dělat radost a né stres. 
Nedostatečný nebo nesprávně zvolený pohyb ale taky může být příčina. Pokud chcete hubnout, měli byste chtě nechtě zařadit nějakou formu kardia, kde se budete držet na vašich 60-70% maxima z Vaší maximální tepové frekvenci. Jednou za týden to nestačí. Záleží také na Vaší trénovanosti. Když z ničeho přidáte 3x týdně bude to stačit. Pokud chodíte 5x, bude pro Vás změna na 3x málo. Chápete?
Využít můžete i HIITy, vyzkoušejte ale, jestli Vám to vyhovuje a funguje :)

Voda
Pokud si už nevíte rady, čím by mohlo být Vaše hubnutí znesnadněno, může to být také zadrženou vodou. Zůsobit to můžou různá onemocnění (játra, srdce, lymfa - to je chvíle, kdy by jste měli zpozornit a řešit to u doktora samozřejmě). Může to ale také znamenat příliš sodíků ve stravě (konzervy, jídlo které má vyšší obsah soli), taky sladidla, příliš cukru (váže na sebe vodu) a nedostatečný pitný režim, antikoncepce i různé léky nebo jen Váš menstruační cyklus. Paradoxně je to s vodou stejně jako s těmi tuky. Pokud tělo dost vody nedostává, nastřádá si pro jistotu nějakou do zásoby na horší časy. Díky tomu může být vaše hmotnost i o několik kilo vyšší. 
Příznaky zadržované vody jsou otoky, celulitida, pocit těžkých nohou, celkový pocit oteklosti, nafouknuté břicho. 
Nadbytečnou vodu pomůže vyplavit dostatečný pitný režim. Vhodné je také zvýšit ve stravě draslík, který pomáhá dostat tekutinu z mezibuněčných prostor (najdete v banánech nebo meruňkách) a vápník. Do stravy byste měli také zařadit zeleninu, která je v tomto směru prospěšná, zejména okurku, celer, petržel, rajčata, špenát. Samozřejmě pomáhá i pohyb a celková psychická pohoda. 


Mysl
Když už si myslíte, že je všechno správně a přesto nehubnete, pravděpodobně Vás zrazuje Vaše hlavinka. Jedna věc je, že nevěříte svému úspěchu. Možná se to nezdá, ale Vaše tělo je odrazem Vaší mysli. Pokud nevěříte svým činům, pokud Vás stresuje to co děláte, neuspějete. 
Možná že věříte tomu, že to bude všechno fungovat, ale jste ve stresu kvůli jiným věcem. Stres obecně je pro hubnutí nepřítel číslo jedna (pokud neumíte stres chápat jako příležitost ke zlepšení, a reakce těla nechápete jako přípravu na nadcházející úkol :D to je z jedné studie, ale to kdyžtak jindy :) Stres totiž aktivuje v těle kortizol (zejména podporuje katabolismus v těle a pomáhá ukládat tuk do vrchní části těla..). Možná si myslíte, že stres dobře snášíte, přesto na Vás ale nevědomky může působit více než si myslíte. 
Zkuste si odpočinout. Najít věci, které Vás potěší. Dívat se na svět pozitivně. Měňte zažité stereotypy, hledejte nové příležitosti. Prostě se dobře bavte a neřešte věci, které nezměníte. Ale já myslím, že sami víte nejlépe, kdy umíte uvolnit hlavu a kdy se cítíte dobře. Takových situací pak vyhledávejte co nejvíce :)

Ve finale je vždy nejdůležitější, aby to sedělo Vám. Abyste se cítili dobře a nenásledovali to co dělají druzí. Mělo by Vám u toho být dobře. Nenechte se zahnat do extrémů.. nepřináší to nic dobrého. I kdyby chvíli fungovali, příjde čas kdy fungovat přestanou a Vaše tělo Vám to vrátí i s úrokama. Mějte se rádi. Užívejte si tu cestu a uvidíte, že ta harmonie, je to co chcete vlastně nejvíce. 

Co naposledy bránilo v hubnutí Vám?
Vaše V.

13 komentářů:

  1. by jste......... proboha..

    OdpovědětVymazat
  2. Nutnost kardia v tepovce 60-70% maxima je teda dost sporná. Chtělo by to studovat i mimo to co hlásá caha.Prectete si treba knihu od walka a totha co vám vyzivovy poradci neříkají. Tam jsou modernější a validnejsi informace než na kde jakém kurzu. Nechapu, ze porad tak tihnete k cahovi a fitness institutu, kdyz za tu dobu musíte vedet, už jaký je, jak se stara o svěřence, jak odpovídá na dotazy těch co mu za praci platí, a jak zastarávájí jeho znalosti. Nestíhá a neustále si nabírá další činnosti... Ted ještě muze roku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě jsme každý individuální. To co tady prezentuju je to, co mám na sobě odzkoušeno, stejně jako to kardio. U mě to funguje, proto o tom mluvím. Ne protože o tom mluví někdo jiný. S Honzou spolupracuji, protože mě tahle práce baví a protože mi to vyhovuje. Vím, že na každou přednášku znovu hledá nové informace, takže o tom že by byly zastaralé asi nemá cenu mluvit. Myslím, že je na každém co všechno si nabere, zkuste to taky :)

      Vymazat
    2. Je na každém kolik si nabere, ale ten každý by mel pak zvládat plnit svoje zavazky

      Vymazat
    3. Tak určitě. Pokud ale máš nějaké výhrady ke spolupráci s Honzou, měla by jsi kontaktovat jeho. Moje stránky nejsou reklamační formulář, takže tady to k ničemu není :)

      Vymazat
  3. Verunko, opět super článek. Moc ti držím palce. Můžeme se těšit na nějaký vlog nebo nic takového neplánuješ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Gabi. Určitě co nejdříve, krok jedna, nabila jsem baterku :D krok 2 vymyslet co natočím :)

      Vymazat
  4. Fajn článek, pěkně napsané :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jednoduché rady, ktoré platia na každého... žiaľ teraz akoby každý hľadal len zložité diéty so zázračnými výsledkami...

    OdpovědětVymazat
  6. U mě je to bohužel roky v hlavě. Dokud jsem svou postavu neřešila a jedla kde co, byla jsem hubená a jakmile jsem začala toužit po fitness postavě, začala jsem přibírat. Přestože sport a zdravou stravu mám ráda, pořád to nějak nejde, ale doufám, že se jednou dám do nějaké pohody a to dlouhodobé snažení se nějak projeví na té mé postavě.

    OdpovědětVymazat
  7. "Chvíli fungovali" taky docela tahá za uši;)

    OdpovědětVymazat
  8. Proč nehubneš? Asi protože nepotřebuješ :D

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě potěší ♥