pátek 26. července 2013

Která jídla během dne jsou důležité? Všechny!

Krásný dobrý den!
Opravdu miluji léto! Miluji tohle horké počasí, že můžu nosit minimum oblečení, miluju letní ovoce,  zmrzliny, koupaliště! Co na létě milujete vy?Já bych brala, kdyby trvalo 11 měsíců z celého roku, trochu zimy, jara i podzimu by mi stačilo v jednom měsíci. Trocha sněhu na Vánoce by neškodila, ale to by stačilo:D
Pořád ještě makáme na bytě, hlavně tedy můj šikovný muž( musím ho pochválit i veřejně!) ale vesměs se jedná o dokončovací práce, takže snad už brzy budeme ve vlastním:)

Dnes si povíme ve stručnosti něco o tom, jak si rozložit jídlo během dne.
Důležité je pochopit, ať už si myslíte cokoliv, že jíst se prostě musí. Auto taky nejezdí na vzduch a stejné je to i s Vaším tělem.
Nejlepší řešení je tedy jíst.;) a to pravidelně. Rozestup mezi jídly je vhodný cca 2-3 hodiny od sebe. Záleží samozřejmě na okolnostech, je ale fajn, plus mínus takový rozestup dodržovat.


procentuální rozložení jídel dne (google)


Snídaně

Je to začátek dne a proto ji prosím nikdy NIKDY nevynechávejte. Nemůže se stát absolutně nic, co by Vás mohlo donutit nesnídat. Tělo přes noc nedostává žádný přísun energie (pokud nejste noční ptáče a nebdíte celou noc), proto je potřeba ho ráno "nakopnout" a dodat mu dost energie na to, aby se vůbec probralo. Snídat by se mělo max. do hodiny od probuzení. Výmluvy typu nemám ráno čas nezajímá nikoho ani Vás to mi věřte. Vždy se dá ráno přivstat tak, aby jste to vše stihli. Pokud máte dlouhou cestu, můžete si přeci vzít snídani do vlaku/autobusu/metra. Ráno je metabolismus připraven pojmout mnoho energie a proto si můžete dovolit snídaně sladké. (běda Vám dát si koblihu, to Vás spíše pošle zpět do postele!)Klidně převahu sacharidů, dbejte na to, aby se ale aspoň nějaká část skládala i z bílkovin, i kdyby to měla být sklenice mléka, zajistí nám klidnou hladinu cukru v krvi a nebudete mít po snídani brzy hlad. V zimě jsou skvělé kaše všeho druhu od ovesných, po špaldové, muesli (pozor na ty lepené!) s mléčnými výrobky, klidně i slané tedy vejce, žitné pečivo, kvalitní šunka...jde jen o to co Vám chutná. Pokud si dopřáváte ráno kávu, nezapomínejte vypít i určité množství vody. Pozor na džusy, které obsahují spoustu cukrů. Pokud máte se snídáním problémy a zrovna jste se rozhodli že s ní začnete, ale jde to z tuha neklesejte na mysli, začněte aspoň sklenici mléka, postupně přejděte na jogurt nebo si umixujte smoothie, časem si tělo na jídlo zvykne a budete schopni přijímat klasickou stravu. Hlavně vytrvat:) Inspirace pro Vás může být třeba tady.

Svačina

Měla by sloužit jako překlenovací období mezi snídaní a obědem a mezi obědem a večeří. Proto by měla mít odpovídající rozměr. Nedělejte si z toho hlavu, hlavně ať má v sobě nějaké bílkoviny. Fajn jsou proto mléčné výrobky, s kouskem ovoce. Ovoce někteří doporučují preferovat dopoledne, já si ho dávám i odpoledne a nijak to ničemu nevadí. Dát si můžete i proteinovou tyčinku, pečivo se sýrem, šunkou, či nějakou pomazánkou, knäckebroty můžou pečivo vystřídat. Při nedostatku času to můžete vyřešit výjimečně i hrstí oříšků, nebo kávou s velkou porcí mléka. K zahození není ani jogurtový nápoj, pozor však na cukry u těch ochucených. Pokud nevíte jak na svačiny, inspirujte se zde.

Oběd

Jedno z největších jídel dne. Jasné je, že by mělo doplnit energii, a ne nás ubít. Vyhýbejte se proto mastným, tučným a těžkým minutkám. Pokud jste odkázáni na restaurace vybírejte vždy něco lehčího. Měl by obsahovat jak sacharidy, tak tuky i bílkoviny. Nevyhýbejte se sacharidům na oběd ve snaze sníst jich méně. Je to teprve prostředek dne, pořád je potřebujete. Zkoušejte nové přílohy, jen tak zajistíte pestrost jídelníčku. Dopřejte si různé druhy masa či ryb, pokud maso nejíte, nahraďte jej tofu, robi masem, sojou či tempethem. Pokud jste v časovém pressu, ale chcete něco zakousnout, dobře poslouží plechovka tuňáka s pečivem a zeleninou, zakoupíte to všude a je to vydatné a dobré. K zahození není ani grilované kuře. (V kůži bývá dost tuku, proto se o ni raději podělte s přítelem - či nepřítelem?)

Večeře
Večeřte. Opravdu ano. Prosím zapomeňte na poučky typu po páté nebudu jíst, pak zhubnu. Ano možná doopravdy zhubnete, ale zpomalujete tím svůj  metabolismus a dříve či později to porušíte a naberete vše zpět. Dvojnásobně, znáte pojem jojo efekt?. Tak večeříme 2-3 hodiny před spaním. Něco lehkého prosím, ať Vás to netlačí v žaludku. Vhodné jsou zeleninové saláty s masem či rybou, tady už můžete být opatrnější se sacharidy, na noc je moc nepotřebujeme, navíc přes den už jich bylo jistě dost a nechceme aby se ukládaly na našich stehýnkách že jo. Proto se taky nedoporučuje jíst na večer ovoce. Zobat ho u televize doopravdy není moc dobrý nápad. Pokud večeříte třeba v pět, ale spát jdete až v jedenáct dopřejte si ještě druhou večeři, klidně jen ve formě kouska sýru a zeleniny nebo jogurtu, někdy stačí i sklenice mléka.


  • jezte všechny jídla dne
  • dbejte aby každé jídlo vždy obsahovalo bílkovinu
  • ke každému jídlu snězte zeleninu nebo kousek ovoce
  • pokud vstáváte v poledne, měli by jste začít den obědem. Já to většinou řeším velkou porcí nějaké dobré kaše. 
  • pokud vynecháte záměrně nějaké jídlo a dostanete se až do tzv. vlčího hladu, pak vězte že toho sníte mnohem více, než kdyby jste to jídlo nevynechávali. Navíc to není dobré, protože pak přicházejí na řadu chutě na sladké
  • dodržujte rozestupy mezi jídly 2-3 hodiny
  • dodržujte pitný režim
  • jezte nejpozději do jedné hodiny od probuzení a 2-3 hodiny než jdete spát. 
  • nevymlouvejte se na nedostatek času, nezajímá to nikoho, ani Vás;)
  • pokud si nastavíte nějaký režim, musíte zpočátku hlídat hodinky, aby jste se najedli, věřte že po čase se tělo samo přihlásí, že má po třech hodinách hlad;)
Doufám, že Vám to trošku pomůže udělat si jasno v jednotlivých jídlech dne. Případné dotazy vítám a ráda zodpovím, pokud budu znát odpověď:) Inspirace na jídla během dne můžete načerpat i v mém dřívějším hlavně fotografickém článku 
PS: jaké jé Vaše nejoblíbenější jídlo dne? Já se vždy těším na snídaně:)


16 komentářů:

  1. Ahoj! :)
    Krásně jsi to sepsala, věřím, že to hodně lidem pomůže! :))
    Já miluji snídaně a v horkých dnech i večeře, to totiž grilujeme! :D
    A s bytem přeji hodně zdaru, jen a´t jste už ve svém! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) Máš pravdu grilování taky miluju:)

      Vymazat
  2. Stručné, jasné, perfekrní!:) mám akorát dotaz, jim každy den hrst orisku... Vetsinou ráno. Je to vhodné v redukčním režimu?:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja osobně oříšky taky miluju a myslím ze všechny hrsti problém nebude. Jde o zdravé tuky. Přesto je potřeba je do příjmů tuku započítávát. ;)ake aby jsi jich pak neměla moc

      Vymazat
    2. Ja osobně oříšky taky miluju a myslím ze všechny hrsti problém nebude. Jde o zdravé tuky. Přesto je potřeba je do příjmů tuku započítávát. ;)ake aby jsi jich pak neměla moc

      Vymazat
  3. Stručné, jasné, perfektní:-)! Akorát mám otázku- každy den jím ráno hrst oříšků (kešu, mandle, buráky-nesolené!).. Je to vhodné v redukčním jídelníčku?:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě hodí, ale záleží na tom, co myslíš hrstí :) plná dlaň už je hodně. ber si tolik, kolik se ti vejde do prstů, což je většinou 3-8ks a to je fajn :)

      Vymazat
    2. Proč víc vadí?:-O
      V oříškách jsou přeci zdravé tuky.

      Vymazat
  4. Takhle jsem jedla dřív, ale teď se stravuji podle Jillian 4x denně po 4 hodinách. A fantasticky mi to vyhovuje! Jenže pokud někdy vstanu v 10, tak mám mezi snídaní a obědem jen 2-3 hodiny. Většinou vstávám kolem 7,30 - 8,15, takže ok. Bohužel až bude zase škola, tak musím zase zařadit tu jednu svačinu, protože 5-6 hodin je moc :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak důležité hele, ze ti to tak vyhovuje;)ja bych umřela hlady.

      Vymazat
  5. snídani si nikdy neodpustim :) jinak mi příjde hloupost nasazovat nějaký pravidla stravování, jelikož každý člověk má jiné tělo a taky něco jiného požaduje ;) dřív jsem se taky stravovala takhle striktně, ale teď se snažím to vydržet tak 4-5 hodin bez jídla ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě záleží na každém co mu vyhovuje. Tento článek je spíše pro ty, kteří žácnaji tápou v tom a třeba si mysli ze vynechání sbídane je super ušetřeni kalorií. Máš pravdu ze každý je individuální;)

      Vymazat
  6. Ahoj Věru, jsi ted v úžasný formě:-)! Jíš teď třeba i něco co neni zdrave ale miluješ to? A co nahrazuješ za sladké, jaké zdravé sladkosti si dopřáváš?:-)
    Moc ti to sluší, měj se hezky!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc:)ja se snažím jist zdravé, ale nemůžu si odpustit pizzu nebo zmrzlinu.ale snažím se zase dat si vždy jen kousek a ne celou. ..zmrzlinu tvarohovou a tak:)o chuti na skládke a jak se s ni peru jsem tady psala článek zkus se mrknout;)

      Vymazat
  7. Ahoj:-) copak studuješ za skolu a jaky obor?:-) mám ráda tvůj blog, protože s tvym blogem mi přijde zdravy životní styl skvělý, zajímavý a jednoduchý v tom, ze to přeci neni žádný omezování:-) jen prosim prosim více článku a třeba receptiků, děkuji :-)))

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě potěší ♥